• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kartografia mikronacyjna [1] - Zasady tworzenia map.
#1
Kartografia mikronacyjna

Wykład nr 1 
 
Zasady tworzenia map
 
Tworzenie map mikronacyjnych w paru aspektach różni się od robienia map czy szkiców w realu. Przede wszystkim w realu teren, jego wielkość i kształty są ustalone, a tworzenie map polega na odwzorowaniu rzeczywistości. W v-świecie to wszystko nie jest jasne i czytelne, bo elementy mikroświata są dziełem wyobraźni, a ich tworzenie przebiegało niezależnie i w większości bez żadnych ustaleń pomiędzy twórcami elementów mikroświata. Powstaje więc kilka problemów, które najpierw trzeba rozwiązać, zanim się przystąpi do tworzenia mapy własnego v-kraju czy jego części.
 
1. Skala mapy czyli ustalenie wielkości terenu.
 
Pomiędzy państwami zasadniczo nie było uzgodnień co do nie tylko wielkości v- planety, ale i co do wielkości poszczególnych państw. Niektórzy w ogóle tworzyli swoje tereny w ogóle bez przejmowania się sprawami wielkości lądów i odległości pomiędzy nimi.
 
W chwili gdy przystępowałem do tworzenia map Naszego Kraju zaistniała konieczność ustalenia jego wielkości, ponieważ poprzednie obrazy Wysp Vahalijskich nie były w ogóle skalowane. W tamtym czasie jedyną zbiorczą mapą v-świata była mapa Pel Nandera, która również nie była skalowana, a przedstawiała tylko obrazy lądów i lokalizacje poszczególnych krajów.
 
Na podstawie pewnych v-krajów, które w tamtym czasie wykorzystywały kształty państw realowych oraz na podstawie uzgodnień z Pel Nanderem, po dłuższej dyskusji udało się nam uzgodnić przybliżoną skalę jego mapy. Jak mnie pamięć nie myli to wówczas wyszło nam, że jeden piksel to 4,5 km.
 
Na tej podstawie została ustalona wielkość naszej wyspy – wówczas była to tylko jedna wyspa, obecnie znana jako Wyspa Bialeńska. W późniejszym czasie wielkość lądu Anatolii ustalono na podstawie wielkości Wyspy Bialeńskiej.
 
Jakiś czas potem nad mapami mikroświata zaczął pracować KIK – niestety stanął na stanowisku negacji wielu ustaleń Pel Nandera. Finalnie doprowadziło to co sytuacji, że w żaden sposób nie potrafili doprowadzić zgody i porozumienia w sprawie map, bo różne kraje już wcześniej opracowały swoje wielkości terenów i nijak to do siebie nie pasowało. W końcu wymyślono jakieś „kilometry uniwersalne” i „kilometry narodowe”, które były różne i w sumie dowolne. W RB nigdy nie zaakceptowaliśmy skalowania map KIK i jeżeli z nich korzystamy to tylko jako odwzorowanie kształtu lądów.
 
Na podobnej zasadzie wyszedł bałagan z umieszczeniem v-równika i v-południka zero. Z niejasnych dla mnie przyczyn odrzucono ich wcześniejsze umieszczenie przez Pel Nandera – tym samym doprowadzając do sytuacji, że nie ma w mikroświecie nawet zgody co do umieszczenia tych elementów na naszej v- planecie.
 
Musimy więc oprzeć się na ustaleniach własnych – i dobrze by było, aby przynajmniej na Nordacie były one spójne. Ponieważ mapę podziału Nordaty oraz parę map niektórych lądów i ich elementów wykonywano w Bialeńskim Instytucie Kartograficznym, to przyjąłem dla nich identyczne założenia, jakie były przyjęte dla map: Wyspy Bialeńskiej, Anatolii, Wysp Przyjaźni, a wcześniej gdy Hasseland jako niepodległe państwo był na naszym forum też dla tych wysp. Dlatego mapę wyspy Wyspy Wurstlandii (wykonywana pierwotnie jako Voxland) oraz mapy elementów Ludowej Republiki Magnifikatu również wykonałem na podstawie ustaleń wielkości dla poprzednio robionych map Nordaty i okolicy.
 
W jaki sposób ustalić wielkości terenów na Nordacie?
 
Po prostu z mapy Nordaty, przedstawiającej podział terytorialny wybieramy szukany obszar i powiększamy go do odpowiednich rozmiarów – bazując na już określonych i opublikowanych mapach czyli Wyspa Bialeńska, Wurstlandia czy mapki elementów LRM. Można to zrobić, albo metodą rachunkową, albo metodą „prób i błędów” - co omówimy w części praktycznej.
 
Przy czym warto zauważyć, że mapa Wyspy Bialeńskiej i Anatolii to różne skale – zależy to od wielkości obszaru. Chodzi o to by mapa nie była zbyt duża – np. w naszej galerii maksymalny rozmiar to 6000 x 6000 pxs. Jednocześnie im może być większa, tym będzie dokładniejsza…
 
Np. mapę Voxlandu można zrobić w tej samej skali co mapę Wyspy Bialeńskiej, Wurstlandii czy Wysp Przyjaźni.
 
2. Siatka mapy i współrzędne.
 
Każda mapa powinna mieć siatkę i układ współrzędnych ułatwiający oznaczanie położenia obiektów. Oczywiście tak jest z realu – mikronacyjna mapa nie musi mieć obowiązkowo takich elementów, jednak są one przydatne w praktyce.
 
Mając odpowiednio stworzoną i naniesioną siatkę współrzędnych można łatwo za pomocą tekstu przekazywać sobie informacje na temat lokalizacji obiektów np. miejscowości, obszarów lennych itp.
 
W przypadku tworzenia map elementów Republiki Bialeńskiej stworzyłem od podstaw siatkę współrzędnych geograficznych i topograficznych, która bazuje nieco na mapach topograficznych używanych swego czasu w Układzie Warszawskim.
 
Mapa jest podzielona na „duże” i „małe” kwadraty – duże mają rozmiar 125 x 125 km, a małe 31,25 x 31,25 km. Jeden duży kwadrat jest podzielony na 16 mniejszych.
 
W przypadku współrzędnych geograficznych zarówno duże, jak i małe kwadraty liczone kolejno:
- na północ od przyjętego v-równika (w przypadku map półkuli południowej na południe),
- z zachodu na wschód od v-południka zero (w przypadku zachodniej półkuli ze wschodu na zachód).
 
Oczywiście przyjęto równik i południk zero wg mapy Pel Nandera, bo wymysłów KIK jeszcze wtedy nie było.
 
Powstaje kombinacja np. 40-160 co oznacza 40-ty duży kwadrat i 160-ty mały kwadrat na północ od v-równika. Łatwo policzyć, że jest to 5000 km na północ od v-równika.
 
Natomiast współrzędne topograficzne to po prostu użycie liter do oznaczenia kwadratów w pionie i liczb do oznaczenia w poziomie. Tutaj nie jest to liczone od równika czy południka zero, ale dla danej mapy… jeżeli jednak dane państwo (jak Bialenia) ma kilka terenów, to użycie liter i liczb oznaczających duże kwadraty jest wspólne dla mapy Wyspy Bialeńskiej i Anatolii.
 
W przypadku siatki topograficzne powstaje proste oznaczenie dużych kwadratów np. A10. Te duże kwadraty są podzielone na 16 mniejszych oznaczonych liczbami rzymskimi. W taki sposób można szybko i w przybliżeniu opisać położenie obiektu podając, że np. znajduje się on w kwadracie A10-IV. Numeracja małych kwadratów ciągnie się od lewej do prawej i w rzędach od góry do dołu. Kwadrat A10-IV znajduje się w prawym, górnym rogu A10, a A10-XIII w lewym, dolnym, rogu A10. Małe kwadraty dzielą się na 4 części oznaczone jako a, b, c i d - co pozwala na jeszcze dokładniejsze określenie położenia lub może być przydatne przy robieniu map czy planów niewielkich obaszarów.

[Obrazek: 3_22_03_20_4_12_57.png]
 
3. Godło mapy i opis

Mapa powinna mieć godło - czyli informację jakiego terenu dotyczy i jaki ma charakter, bo mapy mogą być różne. Tutaj zasadniczo panuje całkowita dowolność - byle była to czytelna informacja.

To tyle na początek... zanim przejdziemy do praktycznych zajęć dotyczących tworzenia map. Zapraszam do dyskusji i zadawania pytań.
PREZYDENT REPUBLIKI BIALEŃSKIEJ
Marszałek Wielki Ronon Dex
Dowódca Sił Zbrojnych Republiki Bialeńskiej
Wielki Kniaź - posiadacz lenna Razorno
Członek Bialeńskiej Partii Demokratycznej

[Obrazek: 3_15_10_19_11_09_12.png]
[-] 5 użytkowników podziękowało za ten post:
  • Ametyst Faradobus, AndrzejSwarzewski, asky, Janek Sapieha, Tarsycjusz Operar




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości