• 1 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wykład III - Tawhid cz. 2
#1
Star 
Akrypa Ali Shariati kończy drugi dzień modlitw i rozmyślań. Tym razem nad Aniołem Neptune, a gdy nad Bengazi zachodzi słońce...
Ciof wszystkim drugiego dnia postu!
Mówiłam, że kolejny wykład będzie prostszy ale niestety chyba okazuję się, że tylko lekko, zresztą sami ocenicie. Jako, że poprzedni spotkał się z przychylnymi wypowiedziami, na trzeci już wykład pozwoliłam napisać więcej niż ostatnio. Mam nadzieje, że wywoła to radość a nie smutek. Jako, że opinie były pozytywne i nikt nie wyrażał potrzeby powtórki można było zrobić kolejny krok. Mam nadzieje, że ten wykład rozwinie przed wami kolejny aspekt duchowego fundamentu Zielonego Kościoła. Z góry dziękuje i mam nadzieje na owocne życie duchowe wiernych.
A więc zapraszam na kolejny wykład!
Cytat:
[Obrazek: purple_sister__by_keenh_datda4r-350t.jpg]
Tawhid cz. 2 - Anioł (Awaliya)
Rozpoczynając od całościowego przedstawienia nauki i następnie rozpoczęcia naszej Drogi od samego szczytu nie zostaje nam nic innego jak powolny i ostrożny marsz ku nizinom. Sam Allah w swojej wielkości i ogólności może słusznie budzić podziw i dla wybranych mistyków (Gazal) może być jedynym przedmiotem uniesień, jednak Absolut jak zostało powiedziane jest prawdą, a samo pojęcie prawdy wyklucza abstrakcyjność. Abstrakcja nigdy nie jest całością prawdziwości, ogólność uzyskuje prawdę dopiero wraz z swoim uszczegółowieniem. Można powiedzieć, że człowiek by być zdrowym nie może tylko w myślach o Allahu (któremu nie sposób w jego ogólności przypisywać pewnych pojęć) rozważać swą duchowość, lecz potrzebuje także pewnych bardziej zmysłowych wyobrażeń Anielskich do tego by głębiej poczuć uniesienie.

Pierwszy stopień ze szczytu jest jednak daleki od empirii a tym bardziej partykularności życia publicznego. Samo stopniowe schodzenia polega na tym by z jednej strony dokonać obniżenia abstrakcji jednostkowości-ogólności i (dla poznającego na tym etapie fałszywej - rozsądkowej) nieskończoności Absolutu, do poziomu wielości szczegółowości a przez to dokonać rozszerzenia w samym Absolucie i doprowadzić człowieka do poznania w nim, prawdziwej - spekulatywnej, nieskończoności, obiektywnej prawdy uszczegółowionej - Absolutu w jego prawdzie, nie abstrakcji. Gdy w przypadku rozwoju człowieka droga przybywa z nizin ducha na szczyt, to wykład musi zaczynać od momentu na jakim samowiedza ducha się już znajduje - szczytu, by następnie rozwijać przed uszami słuchaczy prawdę.

A więc Anioły są obniżeniem boskości Absolutu z jej nieskończonej woli mocy. Jednak jednocześnie, podniesieniem abstrakcji mocy do określoności celów. Treść Absolutna jest zatem upodmiotowieniem się w sobie, jest szczegółowością celów, dzięki czemu powstaje krąg Aniołów w którym każdy ma własną podmiotowość. Podmiotowość jako cel jest samookreśleniem, a zatem zawiera w sobie uszczegółowienie jako takie, jako świat istniejących (Daseiender) (Ajat) różnic, występujących jako Anielskie postacie. Jednak ta podmiotowość nie przechodzi w niedoskonałość empirycznej jednostkowości lecz staję się Ideałem. Jest to zatem Piękno, jako synteza, jednostkowości celów i abstrakcyjnej ogólności. Dla skończonej samowiedzy zatem powstaje określona treść wspólna z Absolutem - Anioł. Allah przestaje być jakąś tamtą niepoznawalną stroną (Jenseits) (Tawhid) i ma określoną istotną treść.

Postać Anioła jest postacią idealną. Objawia się ona człowiekowi jako uosobienie konkretnej idealności takiej jak mądrość, słodycz, siła, władza, poświęcenie, skromność zmysłowość czy niewyczerpana mnogość określeń. Anioł wyrażalny w formie ukonkretnionej dla myśli i wyrażalnej dla zmysłów objawia się jednak tym lepiej im przedstawia się w formie idealniejszej. A idealność wyraża się w konkretnych formach ducha, w każdej kolejnej z lepszym efektem. Rzeźba tworzy Anioła w formie 3D, malarstwo uzyskuje ten efekt poprzez 2D, muzyka jako pełne uczucie mocy Allahaa uczuciu, a poezja i komplementacja już w czystej formie myśli.

Człowiek zatem wielbi Anioły jako upodmiotowienie treści Absolutnej (Risala). Wiernym znani są święci Zielonego Kościoła, są to właśnie osoby które najbardziej zbliżyły się do stanu Anielskiego przez swoją cnotę. Stanowią przez to wzór jednak nie są oni w pełni pozbawieni jednostkowości empirii i przez to nie stanowią bezpośredniego elementu kultu choć przez swoją bliskość często łatwiej mogą pomóc w podążaniu Zieloną Drogą.
~Imanka Szyizmu, Akrypa Ali Shariati, Teutonka, Neoheglistka i Cyrenejka
[Obrazek: 8ad789386de5575b3fd47e99a505403aac6e3cd4_00.gif]
[-] 4 użytkowników podziękowało za ten post:
  • Ali ibn Abi Talib, AndrzejSwarzewski, Feliks Spirkin, ʿĀlija zawdżat Akrypa
#2
"Samo stopniowe schodzenia polega na tym by z jednej strony dokonać obniżenia abstrakcji jednostkowości-ogólności i (dla poznającego na tym etapie fałszywej - rozsądkowej) nieskończoności Absolutu, do poziomu wielości szczegółowości a przez to dokonać rozszerzenia w samym Absolucie i doprowadzić człowieka do poznania w nim,"

To najpiękniejsze słowa jakie przeczytałam od dawna. Dziękuję za ten wykład i przepraszam, że tak długo zwlekałam z zapoznaniem się. To był błąd.
~baronessa Maria von Primisz

drugi prezydent Republiki
wielokrotna posłanka i marszałkini, założycielka i liderka partii Jedna Bialenia
założycielka i właścicielka klubu Galacticos Wolnograd
selekcjonerka reprezentacji Republiki Bialeńskiej w piłce nożnej
#3
Cytat:jednak Absolut jak zostało powiedziane jest prawdą, a samo pojęcie prawdy wyklucza abstrakcyjność.
Ależ samo pojęcie prawdy jest najpełniej abstrakcyjne. Czy możesz wyobrazić sobie prawdę? Zgodnie z Durrandem, prawda to symbol, ponieważ "nigdy nie może być uchwycona przez myśl bezpośrednią" oraz "nigdy nie jest dana poza procesem symbolicznym".


Cytat:Postać Anioła jest postacią idealną. Objawia się ona człowiekowi jako uosobienie konkretnej idealności takiej jak mądrość, słodycz, siła, władza, poświęcenie, skromność zmysłowość czy niewyczerpana mnogość określeń.
Dlaczego konkretne idealności muszą koniecznie być osobnymi bytami, a nie są atrybutami Absolutu?
#4
Cytat:Ależ samo pojęcie prawdy jest najpełniej abstrakcyjne. Czy możesz wyobrazić sobie prawdę? Zgodnie z Durrandem, prawda to symbol, ponieważ "nigdy nie może być uchwycona przez myśl bezpośrednią" oraz "nigdy nie jest dana poza procesem symbolicznym".

Prawdą jest całość, prawdą z założenia jest dopiero sobą gdy skumujemy wszystko, powiedzmy upraszczając "od ogólnych prawideł do szczegółów" co właśnie z tego powodu wyklucza abstrakcyjność.

Cytat:Dlaczego konkretne idealności muszą koniecznie być osobnymi bytami, a nie są atrybutami Absolutu?

Ponieważ Absolut potrzebuje tego by właśnie był prawdą czyli był Absolutem.
Patrz choćby:

"Samo stopniowe schodzenie polega na tym by z jednej wiestrony dokonać obniżenia abstrakcji jednostkowości-ogólności i nieskończoności Absolutu, do poziomu wielości szczegółowości a przez to dokonać rozszerzenia w samym Absolucie i doprowadzić człowieka do poznania w nim, prawdziwej - spekulatywnej, nieskończoności, obiektywnej prawdy uszczegółowionej - Absolutu w jego prawdzie, nie abstrakcji."
~Imanka Szyizmu, Akrypa Ali Shariati, Teutonka, Neoheglistka i Cyrenejka
[Obrazek: 8ad789386de5575b3fd47e99a505403aac6e3cd4_00.gif]
#5
Cytat: Prawdą jest całość, prawdą z założenia jest dopiero sobą gdy skumujemy wszystko, powiedzmy upraszczając "od ogólnych prawideł do szczegółów" co właśnie z tego powodu wyklucza abstrakcyjność.
Ale tak pojęcia prawda byłaby całością bytu, Wszechświatem (zawierającym w sobie nie tylko światy fizyczne, ale i rzeczywistość duchową). Byłoby to pojęcie zawierające w sobie dosłownie wszystko, a więc nie wiem, czy w ogóle można byłoby nazywać to wciąż pojęciem.


Cytat:Ponieważ Absolut potrzebuje tego by właśnie był prawdą czyli był Absolutem.
Czyli stworzenie Aniołów i dalszego, coraz mniej doskonałego bytu było dla Allaha koniecznością? Jak to uzasadniasz w swojej koncepcji?
#6
Cytat:Czyli stworzenie Aniołów i dalszego, coraz mniej doskonałego bytu było dla Allaha koniecznością? Jak to uzasadniasz w swojej koncepcji?

Akt stworzenia jest wyobrażeniem. Absolut jako byt czysto myślowy jest czystą statyką więc potrzebuje rzucenia się w innobyt.
~Imanka Szyizmu, Akrypa Ali Shariati, Teutonka, Neoheglistka i Cyrenejka
[Obrazek: 8ad789386de5575b3fd47e99a505403aac6e3cd4_00.gif]




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości