• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Produkcja gąsienicowych transporterów opancerzonych
#1
Produkcja gąsienicowych transporterów opancerzonych

[Obrazek: g8r3J6P.png]

W związku z koniecznością wyposażenia formowanych jednostek Sił Samoobrony Nan Di – Zakłady Przemysłu Zbrojeniowego "Yakutari" rozpoczynają produkcję transporterów opancerzonych ZSD-2 i ZSD-3.

Podobnie jak w przypadku czołgów pierwsze transportery opancerzone trafiły od jeszcze nieregularnych formacji Nan Di (przed oficjalnym utworzeniem Proterktoratu) za pośrednictwem pozostawionego na terenie Nan Di sprzętu brodryjskiego (po upadku Carstwa Brodryjskiego). Jednak w przypadku tego typu pojazdów pozyskano ich bardzo niewiele… opuszczającym teren Nan Di jednostkom brodryjskim łatwiej było ewakuować kilku-, kilkunastotonowe pojazdy niż ponad 30-tonowe czołgi. Pozostało co prawda sporo, bardzo przestarzałych transporterów kołowych, ale ilość pojazdów gąsienicowych była niewielka. Był to w zasadzie jeden typoszereg oznaczony w Nan Di jako ZSD-1 - w Republice Bialeńskiej, która jest ich producentem oznacza się je jako AVT-2. Ilość pojazdów była zdecydowanie niewystarczająca, a podjęcie ich produkcji w ówczesnych warunkach nie było możliwe - zresztą Nan Di w tamtym okresie nie funkcjonowało oficjalnie, a więc np. zakup licencji nie był możliwy.

Problem postanowiono rozwiązać w sposób jak najprostszy czyli opracować odpowiednio nieskomplikowany pojazd, który mógłby być produkowany w ówczesnych warunkach, w stosunkowo niezbyt wyrafinowanych technicznie fabrykach.

ZSD-2

Powstał bardzo prosty, pływający transporter opancerzony o masie 12,5 tony – nie został wyposażony w wieżę z uzbrojeniem, a wielkokalibrowy karabin maszynowy jest umocowany na obrotnicy w stropie kadłuba. Wyprodukowane pojazdy zaspokoiły pierwsze potrzeby formacji zbrojnych Nan Di, ale nigdy nie były traktowane jako pojazdy docelowe. Przewidywano wprowadzenie z czasem odpowiedniego bojowego wozu piechoty, jednak z chwila gdy już powstał z produkcji ZSD-2 nie zrezygnowano.

Prosty i bardzo tani pojazd okazał się przydatny w zastosowaniach niebojowych – odpowiednio wyposażone, służą obecnie np. jako wozy techniczne czy opancerzone sanitarki. Pojazd okazał się zresztą na tyle udany, że z chwilą stworzenia odpowiedniego przemysłu zbrojeniowego podjęto decyzję o jego dalszym rozwoju.

[Obrazek: xa4qYpj.png]

[Obrazek: TWhOsag.png]

Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
- masa: 14 t
- prędkość: 65 km/h (szosa)
- zasięg: 500 km
- załoga: 2 żołnierzy
- desant: 10 żołnierzy
Uzbrojenie:
- 12,7 mm wielkokalibrowy karabin maszynowy

ZSD-3

Bazując na rozwiązaniach ZSD-2 opracowano nowocześniejszy pojazd ZSD-3. Przede wszystkim wydłużono kadłub, dodając jedno koło nośne. Na stropie kadłuba zamontowano wieżę z uzbrojeniem w postaci działka automatycznego 25 mm i sprzężonego z nią karabinu maszynowego. Unowocześniono też wyposażenie pojazdu i zastosowano system kierowania ogniem. Transportery tego typu są przeznaczone dla jednostek zmechanizowanych gdzie mają pełnić rolę pojazdów dowodzenia oraz transporterów do przewozu środków wsparcia czy grup saperskich itp.

[Obrazek: 04Rbss1.png]

[Obrazek: JR5llD0.png]

Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
- masa: 12,5 t
- prędkość: 65 km/h (szosa)
- zasięg: 500 km
- załoga: 3 żołnierzy
- desant: 8 żołnierzy
Uzbrojenie:
- 25 mm armata automatyczna
- 7,62mm karabin maszynowy sprzężony z działem
Ronon Dex
Marszałek Wielki w stanie spoczynku
Katechon - Prefekt Departamentu Lisewskiego, Posiadacz Lenna Razorno i Zarządca Lenna Lisendorff
Generał-gubernator Nan Di (terytorium zależne Brodrii)

[Obrazek: 3_21_02_22_6_18_27.png]




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości