• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blazonowanie godła bialeńskiego [teraz z obywatelskim projektem ustawy]
[Obrazek: bialenia-ikona.png]

Przy okazji czytania innego wątku zauważyłam, że w ustawie o symbolach państwowych znalazł się poważny babol – sokół Kurajszytów został opisany jako „orzeł”. Później dopatrzyłam się też kilku innych błędów w opisie godła – niektóre rzeczy są nadmiernie opisane, niektóre w ogóle, kolor heraldyczny srebrny został określony jako „biały” (mimo że na oficjalnym wzorze godła sokół wcale biały nie jest!), ustawodawca dopatrzył się jakichś nieistniejących półkul. Dlatego też należałoby cały opis zmienić; po krótkim riserczu napisałam nowy (w większości oparty na opisach innych herbów), ale że nie znam się za bardzo na blazonowaniu daję go do dyskusji i ew. sugestii poprawek zanim zacznę lobbować za projektem poprawiającej go ustawy:

[Godłem Republiki Bialeńskiej jest] sokół Kurajszytów srebrny; na piersi tarcza zielona pięciokątna, pod nią wieniec z dwóch kłosów pszenicy srebrny; w szponach wstęga szara z napisem „BIALENIA”.

Określenie kształtu tarczy wzięłam z obecnego opisu, bo nie znalazłam żadnego lepszego. Kolor wstęgi określiłam jako szary per ten artykuł.

Comments?

Edycja 1: Poprawiono opis roślin pod tarczą.
[-] 3 użytkowników podziękowało za ten post:
  • AndrzejSwarzewski, Bajtuś, Eustachy Playstation
Jako autor obecnej wersji znaku graficznego (a nie opisu ustawowego) mogę wypowiedzieć się tylko co do samej kolorystyki.

Gdy przybyłem do RB w początkach jej istnienia (3.01.2014) to godłem państwowym była dokładna kopia godła Libii z lat 1977-2011. Dość szybko zaczęliśmy kombinować nad zmianą tego stanu rzeczy, aby było wzorowane,  a nie wprost skopiowane. Sam wizerunek tego ptaka miał pozostać.